Grudzień
I TYDZIEŃ- GRUDNIOWE ŻYCZENIA
02.12.(poniedziałek) MARZENIA DUŻE I MAŁE – Zwierzę z marzeń – wysłuchanie fragmentu wiersza A.Frączek. Tworzenie radosnej atmosfery. „Zwierzęta małe i duże” – zabawa naśladowcza. Naśladowanie ruchem różnych zwierząt. Marzenia Toli – słuchanie opowiadania T.Kruczka. Budowanie wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia. Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich pragnień. „Co ukrył Mikołaj w swoim worku?” – porównywanie kształtów różnych elementów i łączenie ich w pary. Pobudzanie wyobraźni dziecka.
03.12(wtorek) PISZEMY LIST DO MIKOŁAJA – „List do Mikołaja” – zapoznanie z wierszem W.Szwajkowskiego. Kształtowanie myślenia przyczynowo – skutkowego: układanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń; posługiwanie się określeniami czasowymi:na początku, potem, na końcu. „Listy pełne miłości” – zabawa orientacyjno – porządkowa ze skłonem. Kształtowanie reakcji na sygnał dźwiękowy.
04.12.(środa) PACZKI, PACZUSZKI – ,,Suprise” – wprowadzenie do zajęć. Wykonywanie czynności zgodnie z poleceniami N. w języku angielskim. „Paczki, paczuszki„- zabawa dydaktyczna. Porządkowanie pudełek – układanie sekwencji rosnących i malejących. Doskonalenie umiejętności różnicowania wielkości. Stosowanie określeń mały, mniejszy, najmniejszy, duży, większy, największy i posługiwanie się nimi. „Gdzie się ukrył Mikołaj?” – zabawa bieżna.
05.12(czwartek) POMOCNICY MIKOŁAJA – „Pomocnicy Mikołaja” – zajęcia o emocjach. „Kartka na święta” – praca plastyczna. Wykonanie kartek z użyciem różnorodnych materiałów ozdobnych. Zachęcanie do eksperymentów graficznych, rozwijanie motoryki małej. „Smutek – radość” – zabawa ruchowa z elementami podskoku.
06.12.(piątek) MIKOŁAJKI – „Mikołaj jest razem z nami” utrwalenie słów i melodii piosenki. Doskonalenie wyobraźni ruchowej przez naśladowanie słów piosenki.
Spotkanie z Mikołajem godz.11.30 .
II TYDZIEŃ- ŚWIĘTA ZA PASEM
09.12.(poniedziałek) ŚWIĄTECZNE PORZĄDKI – Praczki – zabawa muzyczno-ruchowa. Kształtowanie świadomości prawej i lewej strony oraz świadomości przestrzennej przez naśladowanie ruchów. Sprzątanie – słuchanie wiersza K.Bednarek. Dostrzeganie swojej roli w codziennych pracach domowych. Kształtowanie postawy gotowości do pomogania w pracach domowych. „Do czego to służy?” – zabawa dydaktyczna.
10.12.(wtorek) OZDOBY CHOINKOWE – „Bombki do pudełka” – zabawa dydaktyczna. Utrwalenie nazw kolorów podstawowych. Klasyfikowanie ze względu na jedną cechę. „Piernikowe ciasteczka” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie umiejętności ustawiania się w parach. „Ozdoby na choinkę” – wykonanie pracy plastycznej.
11.12.(środa) ŁAŃCUCHY, GIRLANDY – „Świąteczne porządki” – wysłuchanie fragmentu wiersza B.Formy. Rozmowa na temat treści utworu. Wyjaśnienie znaczenia słów: girlanda, łańcuch. Oglądanie różnych łańcuchów i girland. Doskonalenie umiejętności różnicowania długości i posługiwania się określeniami długi, krótki. Próby wykorzystania sznurka do odmierzania długości.
„Łańcuch na choinkę” – wspólne wykonanie łańcucha, kształtowanie umiejętności pracy w grupie, współpracy, wzajemnej pomocy.
12.12.(czwartek) ZAPACHY ŚWIĄT – Pierniki – wysłuchanie wiersza B.Formy. Budowanie wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia. Ilustrowanie treści wiersza ruchem. „Zimowa herbatka” – przygotowanie herbaty zimowej i jej degustacja. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny.
13.12.(piątek) KOLOROWA CHOINKA – Choinka – słuchanie wiersza B.Formy. „Ubieramy choinkę”– oglądanie wszystkich ozdób przygotowanych w ciągu tygodnia. Doskonalenie analizy i syntezy sylabowej. Rozumienie i stosowanie określeń przestrzennych: wysoko, nisko, na górze, na dole.
III TYDZIEŃ- ŚWIĄTECZNE TRADYCJE
16.12.(poniedziałek) PIĘKNE KARTKI I ŻYCZENIA – Piękne kartki, ciepłe słówka – wysłuchanie wiersza B.Piergi. Wzbudzanie radosnej atmosfery. „Życzenia świąteczne” – oglądanie różnych kartek świątecznych .Próba ułożenia życzeń. „Życzenia świąteczne” – zabawa ruchowa przy świątecznej piosence. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej i poczucia rytmu. „Kartka bożonarodzeniowa” – praca plastyczna.
17.12.(wtorek) PIERWSZA GWIAZDKA – Kolorowa choinka – zajęcia o emocjach, radość oczekiwania na miłe wydarzenia. Gwiazdka – słuchanie fragmentu wiersza Z.Trzaskowskiego. Poznanie tradycji związanych ze świętem Bożego Narodzenia – czekanie na pierwszą gwiazdkę. „Gwiazdki z nieba” – zabawa ruchowa ze skłonem. „Liczymy gwiazdki” – zabawa dydaktyczna. Doskonalenie umiejętności przeliczania, rozumienie określenia tyle samo. Zabawy integracyjne z chustą klazna.
18.12(środa) WIGILIJNE SMAKOŁYKI – „Co tu się ukryło?” – zabawa wprowadzająca z obrazkiem. „Przy wigilijnym stole” zabawa dydaktyczna. Wzbogacenie wiedzy na temat zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia – potrawy wigilijne. „Aniołki i pajacyki” – zabawa ruchowa.
19.12.(czwartek) PRZY ŚWIĄTECZNYM STOLE – „Wesołe gwiazdki” – zabawa taneczna przy piosence Świeć, gwiazdeczko, świeć. Dla kogo to nakrycie? – słuchanie wiersza W.Szwajkowskiego. Rozmowa na temat zwyczaju pozostawiania dodatkowego nakrycia dla niespodziewanego gościa. „Nakrywamy do stołu” – zabawa dydaktyczna. Wspólne nakrywanie do stołu, przeliczanie elementów. Rozumienie określeń: na, obok, z jednej strony, z drugiej strony, nad oraz o jedno więcej/mniej, tyle samo.
20.12.(piątek) RODZINNE KOLĘDOWANIE – „Wokół choinki” – zabawy muzyczno – ruchowe przy piosence. Warsztaty świąteczne – wykonanie ozdoby na świąteczny stół.
IV TYDZIEŃ – Świąteczny czas
23.12.(poniedziałek) OZDOBY ŚWIĄTECZNE- ,,Bieg z ozdobami”- zabawa bieżna. ,,Czego brakuje?- zabawa ćwicząca pamięć z elementami języka angielskiego. ,,Świąteczne zagadki”- zabawa językowa
30.12(poniedziałek) CZTERY PORY ROKU – „Cztery pory roku” -zabawa dydaktyczna połączona z wysłuchaniem całego wiersza „Roczek” Cz.Janczarskiego. Łączenie opisu z odpowiednim obrazkiem. Zestaw ćwiczeń ruchowych – kształtowanie poczucia rytmu, ekspresji ruchowej.
31.12(wtorek) ŻEGNAMY STARY, WITAMY NOWY ROK – Wysłuchanie bajki „O starym i nowym roku” L.J.Kerna. Rozmowa na
temat wysłuchanego tekstu. „Czy znasz magiczną cyfrę 7” – zabawa taneczna ze śpiewem. „Sylwestrowe niebo” – wydrapywanka.