
Marzec
I TYDZIEŃ – JAK WYGLĄDA NASZA PLANETA?
03.03 (poniedziałek) – OKRĄGŁA PLANETA – „Wycieczka po wszechświecie” – wiersz M.Strzałkowskiej do słuchania; uważne słuchanie wybranych fragmentów utworu, oglądanie obrazków Ziemi, Księżyca, Układu Słonecznego, planet, gwiazd i kosmonautów, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu. „Małe modele Ziemi” – praca plastyczna doskonalenie sprawności rąk poprzez zagniatanie plasteliny, formowanie okrągłych kształtów. „Ślimak czy motorówka” –zabawa bieżna.
04.03 (wtorek) –ŻYCIE KOŁEM SIĘ TOCZY – „Gdzie jest koło?” – zabawa z piłką, wyodrębnienie spośród innych figur kształtu koła, ćwiczenie odpowiedniego chwytu kredki, przeliczanie kół, nazywanie figur geometrycznych, karta pracy.”Tak jak ja” – zabawa naśladowcza. „Mandala” – praca plastyczna, dbanie o zachowanie kompozycji pracy, porządkowanie po skończonych zajęciach.
05.03 (środa) – MYJĘ RĘCE – „Jak wygląda nasza planeta?” – zajęcia muzyczne z nauką piosenki. „W łazience” – składanie pociętych elementów w jeden obrazek, opisywanie obrazka, ćwiczenie analizy wzrokowej, czekanie na swoją kolej wypowiedzi, karta pracy. „Zielone, żółte, niebieskie” –zabawa bieżna.
06.03 (czwartek) – ZNAM ZASADY HIGIENY – Czym umyję zęby? – słuchanie wiersza J.Korczakowskiej, nazywanie przyborów higienicznych, określanie ich przeznaczenia, kolorowanie zgodnie z poleceniem – karta pracy. „Kółko graniaste” – zabawa z piosenką. „Dentysta” – słuchanie opowiadania J.Raweckiej, odpowiadanie na pytania dotyczące treści, dzielenie się doświadczeniami związanymi z wizytą u dentysty.
07.03 (piątek) – SZYBKO, SZYBCIEJ, NAJSZYBCIEJ – „Układ słoneczny” – zabawa edukacyjna; przypomnienie wiersza M.Strzałkowskiej „Wycieczka po Wszechświecie”, reagowanie na sygnał, respektowanie zasad obowiązujących w zabawie. „Różne drogi” – kreślenie dróg palcem po śladzie i ołówkiem, doskonalenie prawidłowego chwytu pisarskiego, ćwiczenie sprawności dłoni.
II TYDZIEŃ – W ŚWIECIE ROŚLIN I ZWIERZĄT
10.03 (poniedziałek) – POZNAJEMY ROŚLINY – rozmowa na podstawie ilustracji, oglądanie albumów, książek, czasopism przedstawiających rośliny z różnych zakątków świata. „Jak rosną rośliny?” – rozmowa na podstawie plansz dydaktycznych oraz żywych roślin, układanie obrazków według kolejności: sadzenie nasion, podlewanie, kiełkowanie, rozwój łodyg oraz liści. „Rośliny, nasi przyjaciele” – zabawa badawcza. „Od nasionka do rośliny” – wierszyk z pokazywaniem.
11.02 (wtorek) – ZWIERZĘTA WOKÓŁ NAS – „W świecie zwierząt” – zabawa dydaktyczna; nazywanie zwierząt, uzasadnianie swojego wyboru. „Małe kotki, dzikie koty” – zabawa ruchowa z elementami czworakowania. „W świecie roślin i zwierząt” – zajęcia muzyczne z nauką piosenki. „Małe i duże zwierzęta” – zabawa dydaktyczna; układanie obrazków od najmniejszego do największego i odwrotnie.
12.03 (środa) – EGZOTYCZNE ZWIERZAKI – „O kim mówię?” – słuchanie wierszyków o zwierzętach, nazywanie zwierząt egzotycznych, wskazywanie zwierząt na ilustracjach. „Żółwie” – zabawa ruchowa z poduszkami. „Mały słoń wyrusza w podróż” – dźwiękowa historia. „Poznajemy zwierzęta” – zabawa dydaktyczna.
13.03 (czwartek) – IDZIEMY DO ZOO – „Ogród zoologiczny” – rozmowa kierowana na podstawie ilustracji i zdjęć; wyjaśnienie pojęcia „ogród zoologiczny”; objaśnienie celowości tworzenia takich miejsc. „Zoo” – masażyk w parach, zabawa dotykowa do wiersza B.Kołodziejskiego. „Budujemy ogród zoologiczny” – zabawa konstrukcyjna.
14.03 (piątek) – W MORSKICH GŁĘBINACH – „Podwodny świat” – rozmowa kierowana na podstawie ilustracji w książkach i albumach, segregowanie obrazków zwierząt według kryterium: żyją w wodzie – nie żyją w wodzie; wskazywanie cech wspólnych zwierząt i roślin żyjących w wodzie. „Pływające rybki” – zabawa oddechowa. „Ławice” – zabawa matematyczna; wyjaśnienie na podstawie ilustracji czym są ławice, łączenie się w grupy odpowiadające wskazanej liczbie.
III TYDZIEŃ – CO SŁYCHAĆ PANI WIOSNO?
17.03 (poniedziałek) – SŁONECZKO ZAŚWIECIŁO I PRZYRODĘ OBUDZIŁO – „Wąchamy kwiaty” – zabawa dydaktyczna; utrwalenie wyglądu oraz nazw wiosennych kwiatów. „Słonko świeci, deszczyk pada” – zabawa orientacyjno – porządkowa. „Śpiew ptaków” – zabawa słuchowa, identyfikowanie ptaków za pomocą ich odgłosów.
18.03 (wtorek) – WIOSENNE KWIATY – „Jak wyglądają rośliny?” – zabawa dydaktyczna; oglądanie roślin, wymienianie z jakich części się składają, wskazywanie czego potrzebują do życia; wypychanie i składanie obrazka z części. „Podlewamy kwiaty” – zabawa ruchowa z elementami równowagi. „Co z tego wyrośnie?” – sadzenie roślin.
19.03 (środa) – BOCIAN I ŻABKI – „Bociany” – oglądanie zdjęć, albumów, książek ze zdjęciami i rysunkami bocianów, czytanie ciekawostek o bocianach. „Kle, kle, kle” – zabawa ruchowa połączona z nauką wiersza; naśladowanie chodu bociana. „Bocian na łące” – praca plastyczna.
20.03 (czwartek) – WIOSNA JEST CUDOWNA! – „Drzewo” – opowiadanie W.Widłaka; słuchanie opowiadania, wypowiadanie się na temat treści utworu, odpowiadanie na pytania. „Wiosenna matematyka” – zabawa matematyczne; układanie tylu liczmanów, ile kwiatów wisi na tablicy. „Spacer po lesie” – zabawa budująca zaufanie. „Odpoczynek na polanie” – zabawa relaksacyjna
21.03 (piątek) –PRZYSZŁA WIOSNA! – „Dzień Wiosny” – rozmowa na podstawie wiersza oraz ilustracji; wskazywanie i nazywanie zwiastunów wiosny; uzupełnianie obrazka naklejkami. „Wiosenny wietrzyk” zabawa oddechowa. „Czy to wiosna?” – zabawa dydaktyczna; poszerzanie wiadomości na temat pór roku; określanie czy słyszane zdanie charakteryzuje wiosnę.
IV TYDZIEŃ – ZIEMIA ŹLE SIĘ CZUJE?
24.02 (poniedziałek) – SKĄD SIĘ BIORĄ ŚMIECI? – „Tęczowe kosze” – słuchanie wiersza A.Frączek; rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu; próba odpowiedzi na pytanie: po co segregujemy śmieci?; segregowanie opakowań papierowych, plastikowych i szklanych. „Echo” – zabawa słuchowa; identyfikowanie przedmiotów za pomocą dźwięków, które wydają. „Zaraz wszystko posprzątamy” – zabawa bieżna. „Wiosenne porządki” – zajęcia muzyczne z nauką piosenki.
25.02 (wtorek) – PUDEŁKOWY ŚWIAT – „Pudełkowy świat” – zabawa konstrukcyjna inspirowana wierszem „Kosz” A.Frączek; budowanie zamków, domów, samochodów itp. z różnego rodzaju kartonowych pudełek. „Pudełkowy tor przeszkód” – zabawa ruchowa z elementami skoków.
26.02 (środa) – WIELKIE SPRZĄTANIE – „Porządki” – słuchanie wiersza H.Wojciechowskiej-Wtórniak; wybieranie i nazywanie ilustracji przedstawiających przedmioty do sprzątania. „Sprzątamy salę” – porządkowanie Sali, segregowanie klocków, układanie na półkach zabawek, książek, kompletowanie gier, puzzli. Doskonalenie posługiwania się szczotką i szufelką. „W moim pokoju” – zabawa usprawniająca aparat artykulacyjny.
27.02 (czwartek) – SZANUJEMY NASZĄ PLANETĘ – „Przeciwieństwa” – zabawa dydaktyczna; określanie co jest dobre, a co złe dla naszego środowiska. „Jedziemy na…” – zabawa ruchowa do muzyki. „Czyste powietrze” – zabawa oddechowa; utrwalanie prawidłowego toru oddechowego.
28.02 (piątek) – STRAŻNICY PRZYRODY – „Wolno czy nie wolno?” – rozmowa na podstawie ilustracji; prezentowanie zaśmieconego i czystego miejsca (lasu, łąki, plaży, zbiornika wodnego); określanie, które jest ładniejsze i dlaczego. „Zaraz wszystko posprzątamy” – zabawa bieżna. „Szanujemy naszą planetę” – burza mózgów; szukanie odpowiedzi na pytanie: co, należy robić by chronić naszą planetę? „Wiatr, deszcz, kałuża” – zabawa ruchowa z gazetami.
31.03 (poniedziałek) – POD WIOSENNYM PARASOLEM – „Pod parasolem” – zabawa dydaktyczna; oglądanie różnych parasoli (składany, od słońca, do wózka itd.) wyróżnienie cech wspólnych oraz ich funkcji. „Deszczowy spacerek” – zabawa paluszkowa, doskonalenie sprawności manualnej oraz umiejętności aktywnego słuchania. „Fabryka chmur” – zabawa badawcza.